Nyhetsarkiv.

26 januari 2021

Uppdaterade riktlinjer 250121

Med anledning av förändrade rekommendationer kommer här en redogörelse för vad som gäller för verksamheten från och med nu:

  • Fortsatt gäller träning företrädelsevis utomhus. Planera så stor del av träningen eller hela träningar till utomhus.
  • Tingvalla kommer fortsatt vara upplyst kvällstid.
  • Från och med nu är Våxnäshallen åter öppen för ungdomar och barn födda 2005 och senare.
  • Fram till åtminstone den 7 februari är hallen stängd men elitaktiva och ovan nämnda grupper har möjlighet att träna inomhus. (öppning med telefon)
  • Vid träning gäller fortsatt att vi delar grupperna om 8 st aktiva per station/moment.
  • Max antal personer som får vistas i Våxnäshallen samtidigt är nu satt till 200 personer.
  • Vi fortsätter att arbeta med zoner i hallen och uppmanar till kommunikation och samarbete för att hantera detta.

Fortsatt gäller övriga restriktioner enligt tidigare, tänk på:

Våxnäshallen

  • Det är inte tillåtet att byta om i omklädningsrummen, de används bara för toalettbesök.
  • Använd de två hygienstationerna för att desinfektera redskap.
  • Använd handsprit som är utplacerad runtom i hallen.
  • Följ de råd som är uppsatta i hallen.

Generella rekommendationer

  • Alla tar personligt ansvar för att förhindra smittspridning.
  • Tvätta händerna och håll avstånd.
  • Byt om hemma före och efter aktiviteter.
  • Samlas endast i mindre grupper.
  • Stanna hemma om du är sjuk, även med milda symtom.
  • När du varit sjuk, vänta tills du varit helt frisk i minst två dagar innan du tränar igen.
  • Gå hem direkt om du blir sjuk under ett träningspass.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd eller annat som kan överföra saliv.

Nedan en skiss på hur en träningsvecka ser ut:

Måndagar:

Grupp 05                                        18.00-20.00      (utomhus)

Grupp 08                                        18.00-19.30      (möjlighet att vara inomhus)

Grupp 07                                        17.30-18.45      (utomhus)

Löpgrupp ungdom                     18.00-19.30      (delar av träningen ev. inomhus)

Tisdagar:

Stavträning                                   17.00-19.00      (stavytan)

Grupp 05                                        18.00-20.00      (möjlighet att vara inomhus)

Grupp 09                                        18.00-19.30      (möjlighet att vara inomhus)

Höjdfokus                                      18.00-19.30      (möjlighet att vara inomhus)

Onsdagar:

Stavträning                                   17.00-18.20 samt 18.30-19.50 (stavytan)

Grupp 05                                        18.00-20.00      (möjlighet att vara inomhus)

Löpfokus                                       17.45-19.00      (möjlighet att vara inomhus)

Torsdagar:

Stavträning                                   17.00-19.30     (stavytan)

Grupp 05                                        18.00-20.00      (möjlighet att vara inomhus)

Kastfokus                                      17.00-18.00      (kastytan)

Grupp 07                                        18.15-20.00      (möjlighet att vara inomhus)

Löpgrupp ungdom                     17.00-18.30      (kort styrkedel inomhus)

Fredagar:

Grupp 11                                        17.00-18.15      (möjlighet att vara inomhus)

Grupp 10                                        17.00-18.15      (möjlighet att vara inomhus)

Grupp 09                                        18.30-19.45      (möjlighet att vara inomhus)

Grupp 08                                        18.30-19.45      (möjlighet att vara inomhus)

Lördagar:

Grupp 05                                        10.00-12.00      (möjlighet att vara inomhus)

Söndagar:                                     

Grupp 14                                        14.00-15.00

Grupp 13                                        15.00-16.00

Grupp 12                                        16.00-17.00

 

Här finns länk till friidrottsförbundets uppdaterade riktlinjer:

:: friidrott.se :: – Corona

/Johan och kansliet

25 januari 2021

Distriktsrekord av Kaiza

Igår hölls elittävling i längd och 60 meter i Våxnäshallen. Tävlingen genomfördes i enlighet med gällande restriktioner från svenska friidrottsförbundet varför endast få aktiva tävlade i maximalt två grenar. Samtliga resultat finns här.

Kaiza Karlén fick äntligen vit flagg och slog till med distriktsrekord och hallrekord redan i första hoppet. Hoppet mätte 6.40 vilket förbättrade Lotta Holmströms tidigare distriktsrekord på 6.30 från 1983. Härligt jobbar Kaiza!

20200124 Längdhoppstävling i våxnäshallen den 24 januari 2021 i Karlstad
Foto: Fredrik Karlsson/SolstaFoto

Henrik Larsson noterade fina 6.76 över 60 meter och trestegshopparen Jesper Hellström inledde säsongen fint med 7.41 i längd. Även Oscar Eriksson visade fin hoppning även om de bästa hoppen kom vid övertramp.

I Växjö tävlade Arvid Ryberg och noterade 2.06 och årsbästa i höjd. Evelina Erlandsson inledde sitt tävlande med 1.68 i samma gren. Oliver Ellström gjorde en stabil tävling med 7.14 på 60 meter, 6.80 i längd och personligt rekord 22.36 på 200 meter.

Alla resultat från Växjö här.

/Johan

18 januari 2021

Delar av eliten igång!

Under den senaste veckan har några av våra elitaktiva startat upp sin inomhussäsong. Detta görs på mindre tävlingar där en gren i taget genomförs. I söndags var Henrik Larsson i Göteborg och sprang 60 meter. Det blev en bra start för Henrik efter 5 månader borta från tävlingsbanan. Han slog nämligen till med den bästa säsongsöppningen någonsin och noterade 6.69. Det fina resultatet innebär att Henrik kvalade in till IEM i Torun direkt. IEM avgörs 5-7 mars.

Förra veckan startade också Arvid Ryberg på ett bra sätt med seger och fina 2.05 i höjd. Kaiza Karlén har också startat men första serien längdhopp innehöll endast övertramp och genomlöpningar tyvärr.

/Johan

11 januari 2021

Tingvalla upplyst för träning

Under tiden som Våxnäshallen hålls stängd bedrivs träning utomhus. Under denna perioden så kommer Tingvalla IP att vara upplyst måndag-fredag, kvällstid, för ungdomsgrupperna. På Tingvalla har vi tillgång till banorna att springa, trapporna att springa och hoppa i, däremot kan man inte vara på gräset då gräsmattan tar skada av att springa på den under vintertid. Även förrådet för utrustning samt toaletter i samma byggnad kommer vara upplåsta. Kom ihåg att alla träningsgrupper bestämmer själva vart de tränar så kika på hemsidan vad som gäller för just er träningsgrupp.

Träna på och kläder efter väder!

/Kansliet

Arkiverade nyheter